FANDOM

Peirce - The Imperial Harem Institution

מחקר פורץ גבולות בתחומו. עד אז לא טרחו בכלל לברר לעומק מה עשו הנשים בהרמון העת'מאני ומה הייתה חשיבותן. ההרמון העת'מאני-מוסד בעל סדר, היררכיה (כל אחד יודע מה מותר ומה אסור), נורמות, ערכים, מוסכמות, חלק בלתי נפרד מהחברה/מדינה, אתוס חברתי שעובר לאורך זמן. יש בעיה בהשגת מקורות אמינים למחקר. המקורות העת'מאנים לא עוסקים ישירות בהרמון. בהיעדר תיאורים מדויקים על הנעשה במוסד זה, עלינו לפנות לתיאורים שנכתבו על ידי משקיפים אירופאים. יש לנו אם כן תיאורים של נוסעים, שגרירים (בעיקר הונציאניים), שבויים, מודיעים ועריקים אשר שרתו בחצר הסלטאן. הבעיה היא שהם לא בהכרח היו אמיתיים ותיארו באופן פנטזיונרי את ההרגלים המיניים וכו' בהרמון. יש לנו בעיית אמינות הנובעת הן מחוסר הבנה של השונה ממך תרבותית והן בגלל שהיה מחסום פיזי שהעת'מאנים הציבו בפני כניסה להרמון +חומת השתיקה סביב נושא זה. (הנשים המערביות, אשר נהנו מגישה להרמון, היטיבו יותר לתאר את המתחולל שם). אפילו אנשים ששרתו בארמון ובהרמון היו מוגבלים בגישתם למקומות מסוימים, כך שגם מודיעים לא היו בהכרח פתרון למצוקת המידע בנושא. חוסר ההבנה של מוסד ההרמון מתבטא למשל בכך שלא הבינו את טבע כוחה של המלכה האם/אם הסלטאן (ולידה סלטאן), ונטו או להתייחס אליה או פשוט להזכירה כמשנית בכוחה לפילגשות הסלטאן (ההאסקי). פשוט פרשו זאת עפ"י המודל האירופאי-וזאת טעותם. האירופאים היו מוטרדים וסקרנים מהיותו של הסלטאן ומשפחתו המיידית מסוגרים, כשמידע על חייהם הפרטיים אינו נגיש. יש דילמה: האם להשתמש במקורות האירופאים ולהסתכן בטעויות או לדחות אותם לגמרי. הפתרון: שימוש ביקורתי, תוך היעזרות במקורות העת'מאנים שניתן למצוא בארכיונים. מקור עת'מאני חשוב הוא רישום ההקצבות של תושבי ההרמון מהמאות ה- 16 וה- 17. רישומי ההכנסות וההוצאות מספקים מידע אשר מאפשר לנו להבין את המבנה של מוסד ההרמון ולשחזר קריירות של נשים ספציפיות בשושלת. התבססות ההרמון החלה בעידן הפוסט-סולימאני, במקביל להתבססות המשפחה השלטת בבירה. מתום המאה ה- 16 לא יצא אף חבר במשפחה, חוץ מהסלטאן, מהבירה איסתנבול (דבר שהביא לשיטת הכלוב)- כולם נשארו בתחומי הארמון. כך הארמון הולך וגדל ומתבסס "בית הסלטאן", ה-HOUSEHOLD. כוח ההרמון גדל בתחילה עם המעבר של ההרמון לארמון הטופקאפי וזניחת הארמון הישן, בימי הורם סלטאן, אשתו של סולימאן. אח"כ התפתח והתעצם תפקידו של ההרמון בתור מוסד מוביל בארמון, במקביל לגידול העצום באוכלוסייתו. הצעירות גרו בארמון הישן, ולאחר שנכנסו להריון חזרו לשם עד ללידה, ושם גידלו את הילדים. לפילגש שילדה בן אסור ללדת יותר. הבן-סלטאן פוטנציאלי. מאוחר יותר, הארמון הישן הפך למגורי ההרמונות "שהוצאו לפנסיה" עם עליית סלטאן חדש. הונהגה שיטה של חיתון הנסיכות בנות המשפחה עם האליטה העת'מאנית. ע"י קשר החיתון נוצרת לויאליות חזקה יותר לשלטון. בנות המשפחה שיצאו מההרמון והמשיכו לפקוד את ההרמון ע"מ לבקר את אמותיהן, שמשו כקשר אל החוץ עבור נשי ההרמון. כך נוצרו גם בריתות פוליטיות בין ההרמון לבכירי האליטה. עם מעברו של הסלטאן למגורים בהרמון הושלמה האינטגרציה של ההרמון בארמון. ההרמון-כר נרחב לתככים פוליטיים. המעמדות בהרמון מתגלים ע"י בחינת ההקצבות היומיות שנתנו לחבריו. היו שלושה מעמדות: 1)אם הסלטאן, פילגשיו, הנסיכים והנסיכות ובכירים מעטים. 2)האדמיניסטרציה, פונק' ההדרכה ונשים נוספות. 3)השאר-הרוב, משרתים למיניהם. הולידה סלטאן מעמדה הבכיר-הבסיס לקיום מוסד ההרמון. אם המשפחה המלכותית והמנהלת של האדמיניסטרציה היומיומית של ההרמון. הקצבה שלה הייתה הקצבה הגבוהה באימפריה, לעתים פי 3 משל הסלטאן. ההאסקי ההאסקי, הפילגש המועדפת, הייתה שנייה בבכירותה לוואלידה סלטאן. בד"כ במעמד של עבד וללא קשר דם לסלטאן, נהנתה ממעמד גבוה יותר מזה של אחיות או דודות הסלטאן, שהיו הנסיכות של השושלת. מעמדה נובע מכך שהיא אמו הפוטנציאלית של הסלטאן. האסקי בד"כ שמרה על מעמדה, גם כשהוצאה לפנסיה-"פעם האסקי, תמיד האסקי". פילגשים שאינן במעמד של האסקי מעמדן היה נחות לעין שיעור משל ההאסקי. עם השנים הפער הצטמצם. בנוסף היו עוד פונק' בהרמון, כמו המטפלת של הסלטאן ומשרתות ופונקציות מנהלתיות רבות, ביניהן הסריס השחור הראשי ועוד. "רשתות הכוח" של ההרמון למרות השפעתן וכוחן של הנשים בהרמון (מעצם קרבתן אל אזנו של הסלטאן), הן היו מרותקות רוב הזמן לארמון. אם יצאו ממנו-זה היה תחת פיקוח ומעקב של הסריסים השחורים. רק הולידה סלטאן נהנתה מחופש תנועה באופן יחסי-הופיעה לעתים בטקסים. נהגה גם להפגש (מאחורי פרגוד) עם בכירים בממשל. היה הכרחי שנשי ההרמון יצרו קשרים עם גורמים מחוץ לארמון. כמובן שמחוץ לארמון (ובעיקר בשער העליון) היו גורמים שראו אינטרס חיוני ביצירת קשרים עם הגורמים "הנכונים" בהרמון. כפי שצוין, נשי ההרמון ביססו את הקשר עם העולם החיצון בעיקר דרך קשרי משפחה או דרך העבדים של הארמון/הרמון, שיצאו לעתים החוצה. כך יכלו הנשים להשפיע ולהשתתף במשחק הפוליטי באימפריה.

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית