FANDOM

Yesim Arat - The Project of Modernity and Women in Turkey פרופסור נרמין אבאדן אונאט- ילידת 1921, הגיעה לטורקיה מוינה לאחר ששמעה שגם בנות יכולות לקבל שם חינוך חינם. היא הפוליטיקאית הראשונה בטורקיה. היא לימדה מדעי המדינה באנקרה וכשפרשה אמרה שלולא מצטפא כמאל, לא היתה קיימת מאחר שבעצם לא היתה לה את האפשרות לבחור ללמוד. סירין טקלי היא ילידת 1944, לתושבי טורקיה, הוריה לימדו באוניברסיטה בזכות הקמאליזם כשגם היא עצמה היתה מרצה, שפרשה במחאה ועזרה לאירגונים פמיניסטיים ועזרה להקים את ספרית הנשים. מטרת המחברת במאמר היא להראות כיצד נשים מדור אחד שייחסו את קיומם למצטפא כמאל ולרפורמות שלו מאותגרות ע"י נשים מדור אחרי שמבקרות אותו. המחברת בוחנת כיצד נשים סייעו לבניית פרוייקט המודרנה של אתאתורכ היא מנסה לבחון מחדש את האתגר של הפרוייקט כפי שהוא מגיע מצד הפמיניסטיות ולבסוף מנסה להעריך את המידה שהאתגר הפמיניסטי החליש או הקים לתחייה את הפרוייקט. יש לציין שכשמשתמשת במושג "פמיניסטית" היא מתכוון לאחת שמשתייכת לקבוצה של הדור הצעיר יותר ואילו לאחת שמשתייכת לקבוצה מהדור הקאמליסטי היא מכנה " פמיניסטיות הדוגלות בשוויון זכויות" . פרוייקט המודרנה הכמאליסטי וההשתתפות הנשית. עם עלייתו של אתאתורכ השתנה הדימוי של האישה. עכשיו הדימוי של האישה סימל פנייה למערב, דמוקרטיזציה וחילוניות כשהתמונה של הטייסת הראשונה ביטאה את הדבר בצורה הטובה ביותר. זכות ההצבעה שניתן לנשים בתורכיה בא לבטא את השאיפות של הרפובליקה החדשה. נוסף למודרניזציה שהדבר ייצג, היה נסיון לקשר את השוויון הזה להיסטוריה של השבטים המזרכז אסיה- המיתוס התורכי. מכונני המשטר החדש ופרוייקט המודרנה היו בטוחים כי הנשים רוצות את אותן זכויות שיש לגברים ושזה מה שיעשה להן טוב. ניתן לראות זאת למשל במשפט " אם ידע וטכנולוגיה הכרחיים לחברה גברים וגם נשים חייבים לרכוש אותם". כשבעצם זאת היתה ההנחה ומה שנשים באמת רצו לא היה הנושא בכלל. כשמצד שני, אם הוחלט שמודרניזציה דורשת שנשים ישחקו לא רק תפקיד ציבורי אלא גם תפקידים מסורתיים בעטיפה של מערביות אז עודדו אותן לשחק את התפקיד הזה. יעל נאווארו מראה דוגמה לכך בקבוצות של נשים שנדרשו לקדם את הפרוייקט ע"י משחק של עקרות בית מערביות ולא ע"י עידודן לצאת מהבית ולהפוך לאליטה נשית. עם זאת יש נשים רבות שניצלו את העובדה שמצפים מהם להיות שוות זכויות ורכשו לעצמן השכלה ומקצועות שונים. נשים חשו שהיתה להם משימה לאומית, העבודה לא היתה למען עצמן ולמען קידומן אלא למען קידום הפרוייקט. גבולות השוויון והאוטונומיה. למרות השוויון שניתן לנשים ברפובליקה היו לפעילויות ולאוטונומיה שלהן הגבלות חמורות. שני מקרים המראים זאת, בשנת 1923 כשקבוצת נשים רצתה להקים מפלגה, הבקשה נדחתה מכל וכל בטענה כי הדבר יכול להסב את תשומת הלב מהמטרה האמיתית של הכמאליסטים. מקרה נוסף ב1935 כשרצו לקיים פדרציה של נשים מכל העולם הפדרציה נסגרה מאחר ונטען כי הנשים קיבלו את הזכויות המגיעות להן. תפישתו של אתאתורכ את השויון בין נשים וגברים היתה שניתן ליצור באופן מלאכותי שוויון בין גברים לנשים בזירה הציבורית כשנשים יכולות לטעון לשוויון, אך בזירה הפנימית צריך לדעת כי הם לא באמת שווים וצריך להכיר בהבדלים ביניהם. היסטוריה רביזיוניסטית: הערכות פמיניסטיות של פרוייקט המודרנה. עד שנות ה80 של המאה ה 20 היה קונצנזוס בקרב הציבור והדור של אתאתורכ גם בקרב הנשים. אך משצמח דור נשים חד ומשכיל החלו לצוץ ביקורות על ההתנהלות של הפרוייקט . הם לא חיפשו את השוויון בזירה הציבורית אלא החלו לחפש את הגורם התומך בשוויון הזה. הם היו מוכנות להצהיר על עצמן כי הן לא תוצר של הפרוייקט והן לא כמאליסטיות. הביטוי לדבר ע"י שני הדורות, טקלי ואונאט שהוצגו בתחילת המאמר. טקלי שברה את המודל של האישה המצליחה לפי האגנדה הכמאליסטית ויצרה לעצמה מודל פמיניסטי משלה כשעזבה את משרתה כאשת חינוך . הנשים מהדור החדש של הפמיניסטיות שמות את טובת האינדיבידואל קודם לטובת המדינה כשהפרוייקט עשה הכל למען המדינה ושם את המדינה בראש ובראשונה. הבעיות של הנשים טופלו רק כשאותן בעיות היו קשורות לקידום הפרוייקט. כשהטענה היא שהן נשים משוחררות מאחר שמישהו אחר שיחרר אותן ולא הן שיחררו את עצמן, כשהן פועלות בכדי לשחרר אחרים וכך הלאה. הן לא בחרו "להשתחרר" אלא אילצו אותן "להשתחרר". כמו כן, נאסרו התבטאויות שונות כמו שחרור מיני והיו איסורים רבים שחלו על נשים ולא על גברים כמו למשל נישואים שניים .

מתביעות אינדבידואליות לבניית אירגון. אותו דור של נשים שביקר את הפמניסטיות של אתאתורכ החל להקים מוסדות שהביאו את הנשים הפמיניסטיות לתודעה של מעבר למעגל המידי והפנימי שלהן. כשאחד החשובים במוסדות הוא ספרית הנשים ומעון לנשים שהוקמו ע"H נשים לעזרת נשים ולא ע"י המדינה לנשים. בנייה זו מראה את הרצון לעבור מאוטונומיה לצבירת כח בקרב הציבור. סיכום המטרות המידיות של הכמאליסטים היו להפוך נשים לשוות זכויות לגברים. ציפו משנים לנהוג כמו גברים לחיות כמו גברים. בשנות ה 80, הפמיניסטיות חיפשו אחר אוטנומיה דרך הריבונות הציבורית מאחר ובתקופה הזו הציבור היה הרבה יותר מערבי ומודרני מאשר בשנות ה20 עם תחילת קיומה של הרפובליקה. האקטיביזם הפמיניסטי מאשר בעצם את חוזק הרפובליקה התורכית מאחר ועצם העובדה שמתאפשרת בניית מוסדות ופעליות פמיניסטית מראה שהחהברה והשלטון מספיק יציב ובטוח בעצמו.

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית